keskiviikko 2. tammikuuta 2013

Pankissa kiukustunut

Hoidan omat pankkiasiani netin kautta. Varsinaisessa pankkisalissa joudun käymään vain pari kertaa vuodessa. Tänään kävin äitini kanssa Danske Bankissa hoitamassa hänen asioitaan ja voi, miten äkämystyin!

Pankissa oli vain yhdellä luukulla virkailija, joka otti vastaan asiakkaita. Jonossa oli yli kymmenen henkeä eikä jonotusnumeroita ollut. Jonotimme aikamme ja sitten näin jossain takana kopissa istuvan virkailijan. Hän käveli muutaman kerran ohitse, mutta ei reagoinut jonoon millään lailla. Kävinkin hetken päästä kysymässä häneltä, onko jonotettava asiamme vuoksi. Hän otti meidät vastentahtoisen näköisenä omaan "koppiinsa".

Annoin palautetta siitä, ettei vuoronumeroita ole käytettävissä. Sen sijaan, että olisi sanonut vievänsä palautetteeni eteenpäin, virkailija alkoi selittää, kuinka hyvä sosiaalinen tapahtuma jonottaminen on! Voi hyvänen aika!  Siinä vaiheessa aloin ihan oikeasti kiukustua.

Hoidimme äidin asian ja sanoin antavani palautetta vuoronumeroiden puuttumisesta netin kautta, kun se ei näköjään muuten onnistunut. Virkailija tympeän näköisenä ei sanonut mitään. Oli varmasti vain onnellinen, kun sai jäädä koppiinsa ylhäiseen yksinäisyyteen ja poistuimme häiritsemästä. Muut asiakkaat - etupäässä vanhuksia - jäivät kiltisti odottamaan vuoroaan, eikä jono ollut lyhentynyt yhtään.

Pankkien aukioloajat ovat lyhentyneet ja esim. iltapäivälle pitää varata aika joko netistä tai puhelimitse. Kassapalveluja annetaan vain muutama tunti. En voi ymmärtää, että jonotusnumeroita ei ole käytössä. Tulin todella vihaiseksi vanhusten puolesta, jotka kiltisti jonottavat ja yrittävät silmä kovana katsoa, koska on heidän vuoronsa. Todella pieni asia - jonotusnumerot - voisivat edes vähän helpottaa tilannetta.

Nyt ryhdyn kirjoittamaan kyseiseen pankkiin palautetta! Toivottavasti onnistuu netin kautta vai onkohan sekin tehty jo mahdollisimman vaikeaksi.

12 kommenttia:

Tita kirjoitti...

Kyseinen pankki lopetti toimintansa Loviisassa. Asiakkaat äänestivät jaloillaan ja jakautuivat jäljelle jääneiden pankkien asiakkaiksi. Niin että Nordea, Aktia ja Itä-Uudenmaan Osuuspankki saivat lisäystä. Toivottavasti saat annettua palautetta! http://danskebank.fi/fi-fi/asiakaspalvelu/Risuja-ja-ruusuja/Pages/Risuja-ja-ruusuja.aspx

Jaana kirjoitti...

Palautetta on annettu! Mitenkähän nämä pankissa asioinnit aina tuohduttavat? Paras vain hoitaa netin kautta kaikki.

Maisakaisa kirjoitti...

Minä yritin varata Nordeasta aikaa mennäkseni vanhempieni kanssa hoitamaan heidän asioitaan loppuviikosta. Ei puhettakaan, että muutaman päivän päähän olisi saanut aikaa! Kehotettiin tulemaan jonottamaan luukulle. Siellä on varmaan jonotusnumerot, mutta on kyseenalaista, kuinka monta tuntia vanhempani jaksavat istua (seisomisesta puhumattakaan!) odottamassa vuoroaan. Koko kaupungissa sitä paitsi on enää yksi Nordean konttori, vaikka niitä ennen oli varmaan kymmenkunta. Itse on siis itseään netissä palveltava - ja siitäkin veloitetaan palvelumaksu. Entä nämä lukemattomat vanhukset, jotka eivät nettiä kykene enää käyttämään iän, näön, nivelvaivojen, muistin tai muun tilan takia?

Jaana kirjoitti...

Niinpä! En minä omasta puolestani olekaan huolissani vaan juuri vanhusten ym., jotka eivät jaksa jonottaa pankkisalissa tai puhelimessa tai eivät pysty nettiä käyttämään. Aivan kuten sinäkin!

Meillä Kari hoiti pankin kanssa puhelimitse asioita. Aina jonotettiin ja ohjattiin seuraavalle henkilölle eikä lopulta asiaan selvyyttä tullut. Puhelun lopuksi oli asiakastyytyväisyyskysely, johon vastatessaan hän sai tiedonnannon: "Toiminto keskeytyy teknisen vian vuoksi!" Että sellasta pankki"palvelua"!

Tita kirjoitti...

Totuuden nimissä on sanottava, että eri paikkakuntien palvelu on hyvin toisistaan poikkeavaa. Nordea voi olla aivan onneton jossain, mutta esim. Loviisassa palvelu on loistavaa. Enhän siellä konttorissa useasti joudu käymään (äidin kanssa käytiin useammin), mutta aina löytyy pankkineuvojalta aikaa. Olen myös Ålandsbankenin asiakas ja myös siellä palvelu on erinomaista. Mutta myönnetään, että en todellakaan nykyään useasti konttoreissa käy, sillä kaikki asiat hoituvat sähköpostilla tai nettipankissa ja Loviisassa olen vielä melkein kaikkien tuntema, eli vaikka hölkkäisin hätäiseen konttoriin sisään, niin tietävät että "ahaa, nyt se espanjanelävä tuli, sillä on vissiin jotain akuuttia asiaa". Ja ei - mulla ei ole mitään suursäästöjä, suursijoituksia eikä edes lainaa.

Maisakaisa kirjoitti...

Tuota olenkin ihmetellyt, että omassa kotikaupungissani löytyy Nordeaan aika ihan helposti, mutta vanhempieni kaupungissa ei millään. Puhelinpalveluun, joka on valtakunnallinen, saa jonottaa tosi pitkään, mutta jos jättää soittopyynnön, siihen vastataan seuraavana pankkipäivänä.

Ja miten ihmeessä pärjäävät ne ikäihmiset, joilla ei ole lapsia tai muita omaisia auttamassa... (minäkin tulevaisuudessa?)

Amir Näveri kirjoitti...

Minusta kaikissa pankeissa löytyy tällaisia esimerkkejä. Samoin kuin terveyskeskuksissa. Itse olen OP:n asiakas ja olen viimeisen 6v aikana asioinut 5 eri konttorissa (onneksi harvoin) ja yllättäen Helsinki Arkadiankatu on ollut ylivoimaisesti paras.

Yleensäkkin olen ihmetellyt monen eri asian asiakaspalvelua!
Esim. meillä lakkautettiin Vantaalla omasta kaupunginosasta posti - sillä ei ollut kuin vaivaiset 8000 käyttäjää, se ei riitä! Nyt postimatka pitää suorittaa Tikkurilaan saakka, matkaa on vain 7km. Olen miettinyt asiaa alkuperäisenä Kuopiolaisena. Mitä jos Kuopiossa olisi vain yksi posti, keskustassa. Senhän pitäisi riittää kaikille kun se olisi sopivasti keskellä taajama-aluetta. Siitä syntyisi Kuopiossa varmaan sota : )
Mutta yksi liike on IN siis asiakaspalvelun suhteen ja se on ALKO! Ihme jos sellaista ei löydy joka ostarilta. Ainoa vika siinä asiassa on se että ilman Alkoa tulen toimeen vaikka läpi elämän mutta ilman postia tai pankkia en.

Jaana kirjoitti...

Olet aivan oikeassa, palvelu vaihtelee, enkä ole niinkään huolissani itse palvelusta, vaan siitä, miten palautteeseen suhtaudutaan. Jos minullekin olisi sanottu, että viemme palautteen eteenpäin, niin en olisi varmaan äkämystynyt ollenkaan.

Jaana kirjoitti...

Olen itse Nordean asiakas ja antanut myös sinne palautetta viime keväänä vuoronumeroiden puuttumisesta. Ja kas: Kesällä ne tulivat käyttöön!

Jaana kirjoitti...

Jotenkin tuntuu, että meitä ajetaan pois asiakaspalvelusta ja kaikki haluttaisiin palvelun tuottajan näkökentästä siirtää nettiin.

Minäkin asioin netin kautta lähes kaikki pankkiasiani, mutta esim. postissa on ihan välttämätöntä käydä paikan päällä silloin tällöin, kuten sanoit. Kyllä vaadin silloin asiallista kohtelua.

Rengasfirma, joka vaihtaa renkaani autoon kaksi kertaa vuodessa, toimii palvelun suhteen aivan erinomaisesti ja olen tyytyväisyyteni heille aina vuodattanutkin käynnin päätteeksi. Olen sitä mieltä, että myös positiivinen palaute pitää antaa, kun siihen on aihetta.

Jaana kirjoitti...

Danske Bankista muuten soitettiin parin päivän kuluttua. Minulle olisi riittänyt, että virkailija olisi sanonut palautteeni tulleen huomioiduksi. Sen sijaan hän ryhtyi laveasti selittämään, kuinka kalliiksi jonotusnumerosysteemi tulee!

Lopetinkin puhelun hyvin nopeasti - ja taas ärtyneenä. Mikä ihme näitä virkailijoita vaivaa, kun eivät osaa ottaa palautetta vastaan vaan heti ollaan takajaloillaan!

Minä kyllä kiittäisin palautteesta ja lupaisin viedä asiaa eteenpäin, eikä sen kummemmin tarvitsisi selitellä, ei puoleen eikä toiseen.

Maisakaisa kirjoitti...

Jyväskylän Nordeassa oli ilmoitus, että asiakaspalautteen perusteella jonotusnumeroista on luovuttu! Niinpä vanhukset ja muut kansalaiset seisovat jonossa ja tuolit ovat tyhjillään, koska ei voi mennä istumaan, ettei menettäisi vuoroaan. Siinä saattaa sitten tunti vierähtää. Aion lähettää palautetta myös!

Mikä ihme pankkeja vaivaa? Asiakkaat yritetään ajaa pois konttoreista kaikin mahdollisin keinoin. Pankeilla ei ole kai enää varaa kunnolliseen asiakaspalveluun. Olisiko pankkisysteemille mitään vaihtoehtoja?

Jkl:ssä lopetettiin myös vanhempieni lähiposti, niin että postiasiat pitäisi hoitaa keskustassa n. 4 km päässä. Eipä onnistu huonokuntoisilta.

Oma helsinkiläislähipostini on R-kioskissa, ja siihen olen todella tyytyväinen (tilanahtaudesta huolimatta), koska se on auki arkisin klo 21 saakka ja palvelee myös viikonloppuisin.