lauantai 8. elokuuta 2015

Sibeliusta täysin palkein


Musiikkijuhlilla olin tänään kuuntelemassa kirkkokonserttia. Sibeliuksen musiikkia soittivat Ville Urponen uruilla ja Aale Lindgren englannintorvella. Sopraano Helena Juntunen tulkitsi yksinlauluja.

Konsertti oli ihan mukava. Muut taisivat olla haltioituneempia kuin minä, sillä jostain syystä en syttynyt, en edes Finlandialle. 

Sibelius itse kutsui Finlandiaa vähäpätöiseksi sävellykseksi. No, me muut olemme eri mieltä, sillä tämä sävellys taitaa olla säveltäjän tunnetuin. Nyt kuulin sen kolmatta kertaa uruilla ja taas vähän erilaisella tulkinnalla, mielenkiintoista.

Minulle koskettavin sävellys oli Kurkikohtaus op. 44. Yhä uudelleen ihmettelen, miten konkreettisesti ja taiturimaisesti säveltäjämestarimme on osannut loihtia säveliksi kurkien äänet. Yhä uudelleen se hämmästyttää!

Konsertissa tapasin sattumalta tuttavani, jonka kanssa emme ole nähneet vuosiin. Oli mukava vaihtaa kuulumisia pitkästä aikaa. Juttelumme jälkeen kiirehdin ripustamaan pyykkiä, jota olen pessyt koko loppuviikon konserttien lomassa. Taisi olla kuudes koneellinen! Nyt on kesäloman päätteeksi kaikki mahdollinen pesty niin minulla kuin äidilläkin.

Mökillä söin ruoaksi eilen keräämäni kantarellit ja viimeiset jääkaapissa olevat, pihasta poimitut mustikat. Kiitos noukkijalle sinne kauas vieraalle maalle!

Illalla olen valmistellut koulun aloitusta. Sainkin paljon tehtyä, joten huomenna voi huolettomana viettää viimeistä lomapäivää.  

2 kommenttia:

pappilanmummo kirjoitti...

JOko jo maanantaina koulu ALKAA OPETTAJILLA?
oNPAS KESÄ HUJAHTANUT!

Jaana kirjoitti...

Kyllä vaan! Meillä on viikko syyslomaa ja pitkä joululoma, joten aloitamme ensimmäisten joukossa. Kesä aina hujahtaa, todellakin! Vuosi vuodelta nopeammin...