torstai 20. helmikuuta 2014

Kivun hallintaa


Kipu on ihmiselle hankala seuralainen. Kun joudumme toimenpiteisiin, monet jännittävät tilannetta juuri kivun vuoksi. Jos tiedetään, että kipua ei tunnu tai se pystytään hyvin hoitamaan, operaatioon meno on paljon helpompaa.

Tähän ikään meneessä olen kokenut monenlaista. Kipukin on tullut varsin tutuksi. Olen yleensä hyvin luottavainen, että nykylääketiede saa kivun hoidettua ja jos kaikkea ei voi poistaa, tiedän kokemusteni perusteella pystyväni kipua myös aika hyvin sietämään.

Käsikipuun sain lääkkeeksi Tramal retardia ja Panadol fortea. Kuuliaisesti lääkitsin itseni ensimmäisenä iltana ohjeiden mukaan kamalin seurauksin! Tramadoli on keskushermostoon vaikuttava opioidi eikä totisesti sopinut minulle: Jo yksi tabletti huimasi, sydän muljahteli rinnassa, kädet tuntuivat aivan voimattomilta ja pahoinvointi nosti päätään asentoa vaihtaessa. En voinut nukkua, kun nukahtamishetkellä aina säpsähdin pahan olon tunteesta hereille. Käsikipu oli pientä verrattuna inhottavaan kokonaisolotilaan.

Yhden tabletin vaikutusaika oli 24 tuntia, joten tiistai meni suurimmalta osin sängyn pohjilla. Päätin, että en koko Tramaliin enää koske. En soittanut osastolle lääkkeen vaihtoa varten, sillä Panadol on riittänyt hyvin eikä käsi juurikaan kipuile.

Opioideista olen sairaalassa aiemminkin saanut pahan olon, sillä muutamassa leikkauksessa olen kokenut samanlaista tunnetta ennen kotiuttamista. Ilmeisesti olen saanut jotain opioidiryhmän lääkettä suoraan suoneen. Pitääkin muistaa jatkossa sanoa, etten todellakaan halua tämän ryhmän lääkkeitä, jos olotila muuttuu tuollaiseksi!

Me kestämme lääkkeitä eri tavoin, toiselle auttaa, toiselle ei. Oli merkillistä kuulla, kuinka monta selkäleikkausta läpikäynyt ystäväni ei reagoi Tramaliin mitenkään. Ja minulla sekosi heti koko kroppa!

Keskustelupalstalta kävin lukemassa, että Tramalia hankitaan huumaustarkoitukseen hanakasti. Ostotarjouksia yhteystietojen kera löytyi, voi, voi! Minä en tästä lääkkeestä saanut minkäänlaisia kiksejä, ainoastaan kamalaa oloa!

4 kommenttia:

pappilanmummo kirjoitti...

Sama juttu, minullekaan eivät nuo tuollaiset sovi. Jouduin kerran olemaan yön yli sen vuoksi, että minulle annettiin tuollaista ja aloin oksentamaankin...
Ei sovi Panadolkaan, mutta onneksi Ibuprofeiini sentään...

Ehkä vähitellen alkaa helpottaa?

Jaana kirjoitti...

Kyllä vain! Vielä Panadolia syön, mutta kohta saa sitäkin varmaan vähentää.

Tita kirjoitti...

Taisin itse saada polvileikkauksen jälkeen Tramalia. Mutta siitä tuli huono olo. Hei, sun pitää ilmoittaa siitä lääkärille, sillä tieto menee taas eteenpäin. Lääkärin pitää ilmoittaa sivuvaikutuksista Fimealle, jotta ne voidaan päivittää käyttöohjeeseen. Toivottavasti voit kohta jättää kipulääkkeet pois!

Jaana kirjoitti...

Nämä minun kokemani sivuvaikutukset on jo lueteltu käyttöohjeissa eli ovat hyvin tyypillisiä.

Tänään kokeilen jo ilman kipulääkettä olemista ja yö sekä aamu ovat menneet ihan ok.