torstai 9. toukokuuta 2013

Helatorstailoma

Paikkakuntamme koululaiset viettävät tällä hetkellä neljän päivän helatorstailomaa, joten minä myös. Ihana katko ennen kolmen viikon loppurynnistystä!

Aamulla lähdin kävellen hakemaan päivän lehteä puolentoista kilometrin päästä ison tien varresta. Alkoi tihkuttaa ja lopulta sataakin, mutta ei se haitannut. Oli mukava kuunnella lintujen liverrystä ja tutkailla, miten silmut ovat paisuneet lehtipuissa. (Ja miten edelleen mökkitielle ilmaantuu roudan aiheuttamia uusia reikiä!)

Lounastimme rantaravintolassa syöden todella hyvän porsaanleikkeen kasviksilla. Karikaan ei huolinut perunoita tällä kertaa ja kehuimme, että tämän vaihtoehdon voisi vaikka ottaa listalle, sillä niin hyvää se oli erilaisine kaaleineen, paprikoineen ja tomaatteineen maukkaalla kastikkeella höystettynä. Eikä perunoiden korvaamisesta kasviksilla otettu yhtään ylimääräistä hintaa. Tätä sanoisin hyväksi palveluksi!

Nukuin päiväunet ja illalla sateen päätyttyä menin pihahommiin. Karsin yhden pienehkön männyn, jonka olin omakätisesti viime viikonloppuna kaatanut ja kannoin pöllit ja oksat pois. Sitten vielä haravoin ja olisin jatkanutkin, mutta alkoi taas sataa. Kosteus ei haittaa, kun on muuten niin ihanan lämmintä. Nytkin vielä mittari näyttää 13 astetta.

Olen kuunnellut käkeä, kuikkia ja härkälintua. Lisäksi joku minulle tuntematon laulaja on aina välillä luikauttanut kauniin säkeen. Kirjosiepot tutkailevat pönttöjä ja peipposet laulavat mökin takana. Tämä kevään "äänekkyys" on hienoa kuunneltavaa talven hiljaisuuden jälkeen.

2 kommenttia:

Tita kirjoitti...

Mmmmm, kuulostaa hyvältä aterialta!
Ai että mä kadehdin sun päiväunitaitoja. Jos mä nukun vaikka 15 minuuttia...niin sitten ei illalla kyllä nukuta... minä täällä siestan luvatussa maassa... onneksi työpaikalla ei ole siestaa!

Jaana kirjoitti...

Olen aina iloinnut näistä "halvoista huveista" suunnattomasti. Pienet torkut - joskus pidemmätkin - on niin ihanat!