tiistai 8. joulukuuta 2015

Mestari


Tähän päivään huipentui Jean Sibeliuksen juhlavuosi. 

Kymmenen vuotta sitten toimitti musiikkitieteilijä Fabian Dahlström Sibeliuksen päiväkirjan julkisuuteen ruotsin kielellä. Nyt sen saa myös suomenkielisenä versiona, jota on kehuttu kovasti. Käännöksen on tehnyt Juha Saikkonen ja Arja Gothoni.

Luin tänään katkelmia tästä kirjasta ja säveltäjämestarimme ajatuksista  tämänpäiväisen Aamulehden kulttuurisivuilta:

"Työskentelen uuden parissa. Olen ihmeellisessä tunnelmassa! Elämä on rikasta ja syvää."

"Hyvä luoja kuinka tyhjää ja arvotonta onkaan elämäni nyt."

"Kelpo säveltäjä minä olen, mutta ihmisenä - hmm - hmm."

"Onnellisempi olisi Ainosta tullut jonkun toisen kanssa. Onnellisempi ei minusta olisi koskaan tullut ilman häntä."

"Nyt ei enää edes vaimoni puhu minulle."

"Että ajattelee suuria - se on elämän arvoitus. Että opettelee tämän, on elämän tarkoitus."

"Kuinka rakastankaan elämää ja kuinka vaikeaa minun onkaan sitä elää!"

Kuinka viisaita, inhimillisiä ajatuksia suurelta säveltäjältä, suurelta persoonalta!

Tänään sain nähdä sibeliusmaisen näyn kouluni pihalla: Siniristilipun suunnassa lensi neljä joutsenta etelään päin valkenevassa aamumaisemassa. En olisi niitä huomannut, ellei oppilaani olisi kehoittanut katsomaan. Sydämessä läikähti ihanasti! Karelia-sarja soi luokassa päivän aloitukseksi... 

2 kommenttia:

pappilanmummo kirjoitti...

Siniristilippu on liehunut!
Hesarissakin oli juttu Sibeliuksesta haastattelun muodossa.

Jaana kirjoitti...

Juttuja, konsertteja, kirjoja, cd-levyjä... Kyllä Sibelius on ollut tapetilla!