keskiviikko 17. elokuuta 2011

Merkillinen lukutaito


Tuftsin yliopistossa tehtiin mielenkiintoinen tutkimus eläinlääketieteen laitoksella:


Toisluokkalaiset koululaiset lukivat kahdessa ryhmässä kerran viikossa ääneen puoli tuntia kesäloman ajan. Toinen ryhmä luki ihmiselle ja toinen koiralle. Arvatkaapa, kumman ryhmän lapsilla lukutaito pysyi parempana! Tietenkin koiralle lukeneiden ryhmässä!


Tulos on merkillinen, sillä tutkimus ei antanut vastausta sille, miksi koiralle lukeneiden lasten lukutaito pysyi paremmin yllä kuin ihmiselle lukeneiden lasten. Jatkotutkimus olisi mielenkiintoinen. Nyt vain joku väikkäriä väsäämään aiheesta! Minua kiinnostaisi kovasti tietää, oliko tulos satunnainen vai löytyykö asialle selittävä tekijä.


Sitä odotellessa muistakaapa, "lapselliset",  luettaa alaluokkalaisia mukuloitanne päivittäin ja koira viereen kuuntelemaan. Jos ei lemmikkiä ole, kipin kapin sellainen hankkimaan! Sujuva lukutaito on pienelle koululaiselle kultakimpale opiskelun ohdakkeisella polulla.



Somerkivi, U., Tynell, H. & Airola, I. (1962), Lasten oma lukukirja. Otava, Helsinki.

Ei kommentteja: