maanantai 24. tammikuuta 2011

Mitä tankkiin?


Tähän paljon julkisuutta saaneeseen 95N10 -keskusteluun haluan minäkin sohaista kynäni.


Päätin uuden vuoden jälkeen tankata uutta 95-bensiiniä, kun se autooni sopii maahantuojan mukaan. Lorotin tankin täyteen ja unohdin koko jutun. Tänään kävin huollossa vaihdattamassa ajovalopolttimot ja samalla kysäisin luotettavan huoltomiehen kantaa asiaan.


Kovasti arvostamani kokenut huoltomies neuvoi minua tankkaamaan 98-bensaa. Kertoi, ettei suosittele mihinkään autoon uutta 95-bensaa. Paikkakunnallamme hänelle oli tullut heti 95N10-bensan saatavuuden jälkeen ensimmäisellä viikolla 4 soittoa autoilijoilta, joilla oli uudenkarheat autot, jotka olivat toimineet moitteettomasti. Nyt jokaisella oli jotain hankaluutta.


Huoltomies kertoi, että uusi 95 vastaa todellisuudessa 92-bensaa, joka on oktaaniluvultaan liian matala ja aiheuttaa moottorin laiskistumista ja käynnistysongelmia varsinkin lämpötilojen vaihdellessa ja kovilla pakkasilla. Silloin pitäisi tätä uutta käyttäessä ainakin pitää huolta, että tankki on jatkuvasti täysi. Siihenhän minä olen aivan liian laiska!


Minä, joka en siedä autoltani minkäänmoista nikottelua, ajoin huollosta suoraan bensa-asemalle ja täytin tankkini ysikasilla ja sitä aion käyttää jatkossakin. En todellakaan halua jäädä tielle suhteellisen uuden, vähän ajetun autoni kanssa. Tämä on pienimmän riesan tie, eikä erotus hinnassakaan ole niin suuri, että se vaikuttaisi mitään.


Olen tyytyväinen saamaani tietoon ja päätökseeni. Ja päätöksessäni olen horjumaton!


 

Ei kommentteja: