perjantai 31. joulukuuta 2021

Ajatuksia herättävä

 


Aki Hintsan haudan ohitse olen viime vuosien aikana kävellyt monta kertaa, kun olemme vierailleet omalla sukuhaudalla. 

Syksyllä kuuntelin radiosta urheilutoimittaja ja kirjailija Oskari Saaren haastattelun hänen uudesta, juuri julkaistusta kirjastaan Aki Hintsa Tänään olen elossa. Vaikka olen päättänyt olla ostamatta enää yhtään kirjaa omaksi, tiesin heti, että tämän kirjan haluan. 

Tuskin tiesin Aki Hintsasta mitään aiemmin, mutta haudan ohitse kävellessämme minulle kerrotiin aina silloin tällöin jotain uutta: formula ykkösten kuljettajien luottolääkäri, yrityksensä kautta tosille ihmisille paremman elämäntavan tarjoaja, lähetystyöntekijä, kristitty toisten ihmisten auttaja...

Olin säästänyt syksyllä hankkimani kirjan joululomalukemiseksi, vaikka tiesinkin sen olevan osaksi surullista luettavaa. Aki Hintsa - kahden pienen lapsen isä - kuoli 58-vuotiaana haimasyöpään. Moni asia jäi kesken, yritys, lasten kasvun seuraaminen ja oma missio, joka hänelle selvisi vasta sairastumisen myötä. 

Kirjassa on vahvasti esillä Aki Hintsan vankkumaton usko Jumalaan ja johdatukseen. Kirja pohjaa Hintsan päiväkirjamerkintöihin, tosin viime kuukausien osalta kirjoittajan ja Hintsan tapaamisiin ja perheenjäsenten tuntemuksiin. 

Hintsan elämäntyö oli toisten auttaminen. Hän myönsi kirjassa vasta sairauden avanneen häntä elämään, kuten hän oli toisia rohkaissut. Niin inhimillistä meille kaikille: Älä tee niinkuin minä, vaan niin kuin sanon!


Mietiskelin monena päivänä kirjan asioita lukemisen jälkeen. Tosi ystävyys kirjassa kulminoitui siihen, kuinka Lewis Hamilton lennätti yksityiskoneella viimeisenä päivänä Hintsan Suomessa olevat läheiset  Sveitsiin hyvästelemään rakkaansa. Hamilton oli myös läsnä hautajaisissa Ähtärissä joulukuussa 2016.

”Silloin kun ihmisen käsi on lyhyt, Jumalan käsi on kuitenkin tarpeeksi pitkä auttamaan.” Aki Hintsa 29.7.2016.

Ei kommentteja: