torstai 30. kesäkuuta 2011

Ilman ihmeitä



Tämä päivä on ollut ihmeitä pullollaan ja kaikki liittyvät ilmaan!


Aamulla yhdeksältä tuli ilmalämpöpumpun asentaja ja ahersi neljä tuntia. Välissä kahviteltiin ja lopulta kone alkoi hiljaa hurista. Asentaminen oli mielestäni sellaista henkimaailman touhua, että olin ihan ihmeissäni lopputuloksesta: Se siis toimii!!


Olin myös iloisesti yllättynyt sekä ulkonäöstä että äänen voimakkuudesta. Pitkään asiaa jarrutellut sisäyksikön "rumuus" vanhassa hirsiseinässä ei ollutkaan niin kauhea. Kun saatiin kaikki roinat seinälle takaisin sen seuraksi, aparaatti tuntui asettuvan paikalleen eikä juurikaan enää häiritse silmää. Lisäksi hurina oli paljon hiljaisempaa kuin olin kuvitellut. Nyt ei mökissä ole enää hädän päivää, ei kylmällä eikä kuumalla ilmalla! (No, ei täällä ennenkään ole tarvinnut kylmyydestä kärsiä, mutta helteiden kanssa on ollut toinen juttu!)


Perin kummallista ilmalämpöpumpussa on se, että pakkasellakin se saa kylmästä ilmasta irti lämmintä. Ei tahdo mahtua minun kaaliini!


Toinen varsinainen yllätys tapahtui iltapäivällä. Olin jo pitkään kuunnellut helikopterin hurinaa, mutta lentokonetehdaspaikkakunnalla on niin totuttu kaikenlaisiin pörinöihin, etten ensin edes kiinnittänyt asiaan huomiota. Vasta kun ääni voimistui voimistumistaan, lähdin laiturille katsomaan. Siellä oli vastassa tämä näkymä:



Helikopteri harjoitteli aivan meidän laiturimme edessä joidenkin satojen metrien päässä veden yllä "leijumista" ja peruuttelua.  Vesi vain pöllysi ja toivoin, että kone pysyy ilmassa! Olin kymmenisen minuuttia sellaisessa lentonäytöksessä, että silmät aivan levisivät! Jostain olin saanut hairastua kameran mukaani ja sain monta kuvaa ja lisäksi myös videoita.


Olipahan taas elämys! Eräänä menneenä kesänä samassa paikassa harjoiteltiin koko iltapäivä vesitasolla laskeutumista ja nousua. Hornettien kieputukset taivaalla ovat tietenkin arkipäivää. Koskaan en ole ajatellut, että lentotoiminta häiritsisi. Lentokonetarkastajan tyttärenä mielessä ovat isän sanat: "Se on leivän ääni!"


Mielenkiintoisia olivat ilman ihmeet tänään!

Ei kommentteja: