sunnuntai 19. joulukuuta 2010

Hyväntekeväisyyttä


Kuuntelin eilen radiosta ohjelmaa Suoraa puhetta: Jumalaa ei ole. Siinä ns. uskonnottomat väittivät uskovien ihmisten hyvien tekojen perustaksi pelon. Kuuntelin kummeksuen koko jutun. Ohjelmaan sai myös soittaa. Jos ei olisi vieraita ollut tulossa, olisin ehkä soittanutkin.


Eniten minua risoi uskonnottomien määritelmä esim. ev.luterilaisten moraalista. Eräs henkilö ottikin soittaessaan kantaa siihen. Minustakin tuntui kummalta, että uskonnottomat määrittelevät minun moraalini. Enhän minäkään ryhdy julkisesti kertomaan, millainen on ateistin moraalikäsitys, kun en siitä mitään tiedä. Määritelköön jokainen ryhmä itse omat asiansa.


Ohjelmassa tuotiin esiin, että uskovien hyvät teot perustuvat helvetin pelkoon. Voi sentään! Kyllä olivat huonosti opiskelleet kristittyjen pyhän kirjan.


Kuun alussa ostelin joulukorteiksi Syöpäyhdistyksen, Luonnonsuojeluliiton, Unicefin ja SPR:n kortteja, kuten olen tehnyt monena vuonna. Tänään sitten "helvetin pelossa" kävin nettipankissa laittamassa rahaa hyväntekeväisyyteen kuten ennenkin.


Tuli hyvä mieli, että voi auttaa. Sen saman mielen voi saada verenluovutuksesta, antamalla vaatteita keräyksiin, auttamalla mummoa kotitöissä, käymällä katsomassa vanhuksia laitoksissa jne. Eikä takana kyllä ole mikään pelko vaan puhdas halu auttaa: Minua on autettu, kun olen apua tarvinnut. Nyt voin tehdä saman toisille!


 

Ei kommentteja: