maanantai 13. huhtikuuta 2020

Lepoa


Pääsiäisloma ja lepoa! Sitä mieli ja kroppakin on tarvinnut tänä keväänä. Silmää on ilahduttanut kaksi isoa kimppua narsisseja - pääsiäisen kukkia minulle. Ilman niitä tämä aika ei tuntuisi aidolta.


Olen iloinnut kävelylenkeistä, joita olemme tehneet joka päivä eilistä lukuunottamatta. Eilen satoi ensin räntää ja sitten vettä koko apposen päivän. Siihen keliin ei tehnyt mieli mennä itseään kastelemaan.

Suurta mielihyvää on myös tuonut pääsiäisruoka, jossa minun osuuteni on ollut ainesten raahaaminen kaupasta kotiin ja salaatin teko. Vähällä olen päässyt!


Kaapista löytyi avaamaton purkki minttuhyytelöä. Siinä on hiukan omenaa mukana. Lempeä mintun maku on oiva lisä lampaalle ja tämä hyytelö oli oikein erityisen hyvää. En pidä voimakkaasta mintun mausta, joten tämä oli ihan nappilöydös.


Olemme jo useammalla lounaalla syöneet lammasta, valkosipuliperunoita, uunijuureksia ja todella hyvää kastiketta, joka kruunaa koko aterian. Minä en jaksaisi kastikkeita laitella, mutta onneksi ruoan valmistus ei olekaan minun hartioillani. Lampaasta ja kaikista muistakin laitoksista tuli oikein maukasta. Yleensä on jonain päivänä syöty myös kanaa, mutta nyt lampaanviulu oli niin kookas, että jätimme kanat kotkottamaan tarhaansa. Jälkiruokana on ollut mämmiä tai pashaa, perinteitä kunnioittaen.


Olen iloinen, että loma on ollut todella lepoa. Työasiat ovat haihtuneet kauas... Olen saanut nukuttua pidempiä ja laadukkaampia yöunia sekä unohtaa koulun. Tänään hetken yksin ollessani tarkistin viime viikolla laatimani etätehtävät ja ajastin huomiselle. Ei tarvitse siis tänäänkään vielä ryhtyä miettimään opetusta. 

Viime viikon alussa hankkimani narsissikimput ovat kukoistaneet kauniina koko pääsiäisen ajan. Yönsä ne ovat viettäneet parvekkeella. Tänään osa kukista alkoi näyttää nuutuneilta, mutta niinpä on juhla-aikakin jo kohta ohitse. Ihmeen kauan narsissit kestivät sisällä. Narsissi - minulle kevään ja pääsiäisen airut.

Ei kommentteja: